נייר עמדה זה פורסם על ידינו בנובמבר 2023. הוא ביקש לאסוף ולסכם טענות ועדויות שהצטברו עד אותה עת במרחב הפומבי, והעלו חשדות לאירועים של אלימות מינית ומגדרית בהתקפת החמאס ב-7 באוקטובר. בחומרתם ובהיקפם דיווחים אלה היו עשויים להצביע על אפשרות של פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. מטרתו המרכזית של נייר העמדה הייתה לבסס קריאה לחקירה מעמיקה של הנושא על ידי גורמים מוסמכים ובלתי תלויים. הדגשנו בו שאין אנו מתיימרים לאשר או להפריך את הדיווחים והחשדות המצוטטים בו או לעמוד בסטנדרט משפטי, אלא לפעול להעלאת הנושא לסדר היום הציבורי, לקרוא לבדיקה מוסמכת ולקדם פעולה מיידית להנגשת טיפול מקצועי לקורבנות פוטנציאלים, טיפול ההולם את אופי הפגיעה בהם.ן.
כארגון זכויות אדם העוסק בבריאות, מחובתנו להתריע תמיד כאשר עולה חשד להפרה חמורה של זכויות אדם בכלל, ובפרט כשמדובר בזכות לבריאות ובתחומים רגישים כמו אלימות מינית. לאלה השלכות חמורות מאין כמוהן על בריאותם הגופנית והנפשית של נפגעות ונפגעים, של שורדות ושורדים, ושל בני משפחותיהם.ן. ראינו דחיפות בפרסום גם לנוכח החשש שחטופים וחטופות הנמצאים בידי החמאס עלולים להיות נתונים לאיומים דומים, ובניסיון לקדם לחץ לשחרורם.ן. בפרסום נייר העמדה הייתה גם אמירה ברורה לקורבנות בעבר ובעתיד: יש מי שמקשיב ומאמין לכן.ם. זו אמירה חיונית, לאור הנטייה – המוכרת על ידי גורמי מקצוע – להטיל ספק בעדויות של קורבנות תקיפה מינית.
יש להדגיש שבידי רופאים לזכויות אדם (רל״א) אין ולא היו כוח האדם, האמצעים, או הכלים המקצועיים הדרושים לניהול החקירה המקיפה והמוסמכת שאליה קראנו במסמך. חקירה כזו דורשת קיום ראיון עם קורבנות ועדים, בחינת ראיות פורנזיות ואחרות, וליווי מקצועי רגיש שבכוחו להעמיד טיפול הולם על מנת שלא להסתכן בגרימת טראומה נוספת לקורבנות ולעדים. בפרסומו של המסמך קיווינו לקדם חקירה יסודית וממצה כזאת.
קריאתנו, וקריאתם של גופים נוספים, לחקירת החשדות לאלימות מינית במתקפה אכן הובילה לבדיקה של גורם מקצועי – צוות בראשות תת-מזכ"ל האו"ם, פרמילה פאטן, הנציגה המיוחדת לאלימות מינית בזמן עימות. תפקיד הצוות היה איסוף, ניתוח ואימות מידע באשר לאלימות המינית ב-7.10 ואחריו. צוות זה פרסם את דו"ח ממצאיו ואישר כי "יש יסוד סביר להאמין כי אלימות מינית בהקשר עימות התרחשה בכמה אתרים באזור עוטף עזה, כולל אונס, ואונס קבוצתי לפחות בשלושה מיקומים." בנוסף אומר הדו"ח, כי "קיים מידע ברור ומשכנע שחלק מהחטופות.ים היו נתונים לאלימות מינית כולל אונס ועינוי מיני, וכי יש יסוד סביר להאמין כי מי שנותרו בשבי ממשיכות להימצא בסיכון לפגיעות מיניות."
בחקירות העומק שהתקיימו בחודשים שחלפו מאז פרסום נייר העמדה בנובמבר, הופרכו – או הוגדרו כבלתי ניתנות לאימות – אחדות מהעדויות המצוטטות בו, וייתכן שאחרות יוגדרו כך בעתיד. אנו מצרים על השימוש שנעשה בהן. במקביל, כאמור, נאסף ופורסם מידע רב שלא היה ידוע בעת כתיבתו, אך מחזק את קריאתנו המקורית לחקור את הנושא. חשוב לציין שדווקא משום שידוע ומוסכם בקרב אנשי המקצוע שהזיכרון הטראומטי איננו סדור מטבעו, והוא מובע לא פעם באופן חסר, מבולבל, שאף מכיל סתירות – לא נכון ולא צודק שהדיון באשר לאמינות העדים ייעשה בידי מי שאין בידם הידע והכלים המתאימים לכך. לפיכך, בכל הנוגע לנושא זה, אנו מפנים מעתה לדו"ח פאטן, ואם וכאשר יהיו, לדו"חות ומסמכים שינפקו גורמי חקירה המוסמכים לכך. מצדנו, נמשיך לעקוב אחרי ממצאיהם ודיווחיהם, ונסיק את המסקנות המקצועיות המתבקשות.
חשוב לומר, מאז 7 באוקטובר ממשלת ישראל וגורמים אחרים עושים בדיווחים על אלימות מינית שננקטה באותה מתקפה שימוש מניפולטיבי וציני כחלק ממסע דה-הומניזציה של הפלסטינים, וכאמצעי תעמולה להצדקת ההתקפה הצבאית הברוטלית על רצועת עזה, שכללה וממשיכה לכלול הרג ופציעה של עשרות אלפי אזרחים חפים מפשע, הגליה והרעבה מכוונת של מרבית אוכלוסיית הרצועה, והרס נרחב של תשתיות אזרחיות, לרבות תשתיות בריאות. אנו מתחלחלים משימוש ציני שכזה במצוקת הקורבנות, מתעבים אותו, ורואים בו אובדן של כל מצפן מוסרי.
אנו חוזרים ומדגישים: אסור שאלימות מינית והאשמות באלימות מינית יהיו נשק במלחמה או כלי לפרופגנדה. כארגון זכויות אדם נעמוד תמיד לצד הקורבנות, נתריע על כל חשד לפגיעה בהם.ן או להפרות זכויותיהם.ן ונעשה זאת תמיד באופן אובייקטיבי שאינו תלוי בהפרות מן הצד שכנגד. זו חובתנו, ונמשיך לשאוף לעמוד בה ככל האפשר.