לקריאת נייר העמדה המלא – לחצו כאן
בהופעה בפני הוועדה הצבענו על כך שטשטוש הגבולות בין הפרטי לציבורי מצוי בכל רבדי המערכת: משירותים פרטיים שקופות החולים ובתי החולים הציבוריים מציעים, דרך הבעלות של הקופות על בתי חולים פרטיים וחברות מסחריות, וכלה במבנה ההעסקה המתמרץ חלק מהרופאים והרופאות לעבוד בציבורי ובפרטי במקביל תוך פגיעה בזמינות במערכת הציבורית.
הדגשנו שאי אפשר להסתפק בפתרונות חלקיים ונקודתיים, ויש לפעול להפרדה חדה וברורה בין הרפואה הציבורית לפרטית. בין היתר עמדנו על כך שצריך להוביל מהלך הדרגתי של ביטול הביטוחים המשלימים והטמעת שירותי הבריאות החיוניים הכלולים בהם בסל הציבורי, כולל מתן אפשרות לבחירת רופא/ה במערכת הציבורית – וזאת כדי לוודא שהם יהיו נגישים גם לאוכלוסיות הפגיעות והזקוקות להם ביותר. התרענו שיש לאסור באופן מוחלט על קופות החולים להחזיק בחברות למטרות רווח, כדי למנוע את ניגוד העניינים המובנה הכרוך בכך.
ולבסוף, הבהרנו לוועדה שיש לשנות את מבנה ההעסקה הרווח ברפואה הציבורית, ולקבוע מי שמועסק במערכת הציבורית לא יוכל לעבוד במקביל באופן פרטי. זאת, כדי להגדיל את זמינותם של הרופאים והרופאות במערכת הציבורית ולקצר את זמני ההמתנה הארוכים.
מערכת בריאות ציבורית חזקה היא אינטרס חברתי וכלכלי של הציבור בישראל, ולכן חייבים לרסן את הרפואה הפרטית ולפעול להפרדתה המוחלטת מהציבורית. קשרי הגומלין הסבוכים בין הפרטי לציבורי אינם מיטיבים עם מערכת הבריאות הציבורית ואינם מיטיבים עם הנדרשים לשירותיה. הם משרתים אינטרסים כספיים של קבוצה מצומצמת, תוך ניצול ובזבוז של משאבים ציבוריים.
לתחושתנו חלק לא מבוטל מחברי הוועדה מבין שפלישת הרפואה הפרטית אל הציבורית היא בעיה של ממש, ומכיר בנחיצותם של השינויים שהצגנו – אך אין לדעת אם ההבנה הזאת מספיקה, במיוחד כאשר חברי הוועדה יידרשו לעמוד מול לחצים שללא ספק יופעלו עליהם על ידי גורמים השואפים לשמר ואף להגדיל את היקף הרפואה הפרטית.
נמשיך לעקוב אחר עבודת הוועדה – ונפעל לכך שההמלצות אכן יסמנו את השינוי הנחוץ כל כך לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית.
נייר העמדה: PaparAsh